27.7.07

ARTICLE


El Baix Gaià i el cas de l’Alta Anoia
Temps enrere vaig visitar el Moianès i vaig aprofitar per recollir i llençar idees per a la nostra comarca a través d’un escrit. Aquests dies, coincidint amb el Festival de Música Tradicional de Calaf, vaig estar a l’Alta Anoia. Es tracta d’una subcomarca força aïllada d’Igualada, la seva capital administrativa. El seu paisatge és agrícola. Els seus pobles són petits i en la seva majoria han respectat l’arquitectura de pedra, fusta i carrers estrets. Castellfollit de Riubregós, Calonge de Segarra, Pujalt i els altres municipis de l’Alta Anoia estan units a través del Consorci de Promoció Turística (www.altaanoia.info/). Aquest Consorci ha editat diverses guies entre les quals destaquen un enorme plànol amb indicacions i imatges de diferents indrets d’interès. També ha editat una guia per a fer excursions amb bicicleta, una amb tots els serveis que hi ha a l’entorn (restaurants, hotels rurals, etc.). També han imprès una col·lecció de tríptics sobre les diferents cases de pagès. Tota aquesta informació es pot localitzar per internet i en estants distribuïts per diferents pobles. El resultat és una sensació de coordinació i d’interès per rebre visitants.

De tot plegat el Baix Gaià en pot extreure algunes idees. En primer lloc, que el camí iniciat per les 11 regidories de turisme no té volta enrere. És una iniciativa positiva que cal reforçar. En segon lloc, cal començar a llistar tots els serveis de què disposem de cara a poder vendre i coordinar aquest producte. En tercer lloc, cal identificar tot el patrimoni activat i planificar tot el patrimoni que resta en l’oblit que pugui ser d’interès per a treure turisme i conservar la identitat dels nostres pobles. En quart lloc, cal seguir editant material i, sobretot, cal crear espais fixos on es pugui trobar informació de la comarca. Aquests espais es poden ubicar en casals, Ajuntaments o espais públics que de manera habitual ja estan oberts al públic. En cinquè lloc, cal aprofitar el calendari festiu de tots aquests pobles per tal de coordinar una agenda anual atractiva als ulls dels visitants. Cal saber vendre el que ja estem fent. Finalment, cal crear un ambient positiu de treball de cara a que la població de la comarca se n’adoni de la potencialitat del projecte. D’aquesta manera s’aconseguirà que la iniciativa privada tingui en compte la nova marca turística del Baix Gaià i tots els valors que això comporta.


Jordi S.