Per la Via Verda del Baix Gaià
Què?
Des del Baix Gaià plantegem la possibilitat de convertir l’antiga via de tren Roda de Berà-Reus en una via verda. Aquesta via es troba en desús des de fa anys des de La Pobla de Montornès fins a Reus. El tram que va de La Pobla fins de Roda de Berà ha desaparegut per la construcció d’un ramal del TGV.
Per a què?
Una via verda és un instrument que serveix per donar una utilitat ecològica, saludable i turística a les vies de tren que ja no s’utilitzen. Les despeses per condicionar el recorregut són minses ja que els terrenys es són propietat de l’Estat i estan aplanats. Cal treure les vies, arranjar el camí i senyalitzar la ruta. A partir d’aquí la comarca disposaria d’un espai per a caminar i anar amb bici únic al Camp de Tarragona. Actualment les set vies verdes que hi ha a Catalunya són Olot-Girona, Colònia Rosals-La Baells, Ripoll-Toralles, Vall Fosca, Pinell de Brai-Roquetes, Girona-St Feliu de Guíxols i Arnes-Pinell. Tal com demostren aquestes set experiències, i els més de 1500 km d’antigues vies de tren de l’Estat reconvertides en vies verdes, aquest projecte esdevé un atractiu turístic per qui pretén gaudir del temps de lleure, de l’esport, de l’entorn i d’un clima envejable.
Per on?
La via verda podria començar a l’antiga estació de La Pobla de Montornès. L’espai permet l’acondicionament d’un punt per aparcar cotxes, per a informar als visitants i fins i tot per a gaudir d’un servei de bar/restaurant/allotjament. Aquest punt està molt ben comunicat ja que per allí passa el GR-92 provinent de Bonastre, que passa per Tarragona i que arriba a Reus. Des de Roda de Berà, Creixell, Vespella i Torredembarra també s’hi pot arribar per diversos camins. Aquestes coincidències i els diversos punts d’intersecció de molts altres camins al llarg del recorregut permetran diversos circuits circulars. La via verda comença deixant al seu pas La Pobla i l’Ermita de Montornès. Arriba al terme d’Altafulla per la zona de la urbanització de Brises del Mar. Arriba a La Riera passant prop de Virgili. Travessa el seu terme i l’abandona ben a prop d’Ardenya. Arriba a El Catllar i abandona el Baix Gaià quan arriba a Perafort. La via s’avaba a Reus.
Una oportunitat per conèixer el patrimoni arquitectònic?
Sens dubte seria així. En primer lloc, cal tenir en compte tots els aspectes relacionats estrictament amb el tren: l’estació de tren de La Pobla, els 10 ponts de La Riera de Gaià, les garites per als treballadors, les antigues senyals prevenint la intersecció de la via de tren amb els camins, etc. L’estat d’abandó de la via pot condemnar per sempre moltes de les construccions associades que en realitat tenen una gran potencialitat. Al voltant de la via verda també podríem gaudir del patrimoni arquitectònic dels pobles per on passa, els marges, les casetes de pedra seca, les sínies, la ruta de castells del Baix Gaià, etc.
I el patrimoni natural?
Els indrets per on passa la via són, en la seva majoria, els paisatges naturals típics del camp de la costa mediterrània. Podrem gaudir dels camps de secà i d’algunes hortes. També del bosc de pi i algunes alzines. El sota bosc, amb les seves plantes aromàtiques. Cal destacar la rica fauna que encara es resisteix a l’afany urbanitzador dels darrers anys. Pel que fa als espais d’interès natural (muntanyans, punta de la Mora Cal destacar el pas del riu Gaià, la zona de l’embassament, la desembocadura i el tram de riu entre Vespella i Salomó.
Un reclam per al turisme?
El Baix Gaià ha de diversificar la seva economia. Actualment pateix una gran pressió urbanitzadora que pot convertir la comarca en una gran urbanització plena de segones residències. Econòmicament això pot suposar un fre laboral en un futur proper. La unió de tots els regidors de turisme del Baix Gaià en projectes comuns és un pas endavant per garantir una opció turística diferenciada. La creació d’una via verda com la proposada podria ser un revulsiu en aquest sentit. Cal tenir en compte les potencialitats de les tres cases rurals, l’alberg Altafulla, els hotels, hostals, càmpings, fondes, restaurants, guies, etc.
T’hi apuntes?
Aquí pots posar el teu granet de sorra per aconseguir aquesta fita. Recollim adhesions d’entitats i de ciutadans que vulguin donar suport a aquesta proposta. Envia el teu missatge i difon el contingut de la campanya. I les administracions podeu estudiar diferents possibilitats per tirar endavant aquesta proposta, fer el manteniment i la seva projecció: una mancomunitat d’Ajuntaments, diputació i Consell Comacal? Podeu promocionar la via, les activitats de lleure al seu voltant, fomentar activitats econòmiques i incorporar algunes infraestructures en desús com equipaments socials. El Ministeri de Medi Ambient en col·laboració amb RENFE, ADIF, comunitats autònomes, diputacions, ajuntaments i col·lectius promou el Programa Vies Verdes.
Què?
Des del Baix Gaià plantegem la possibilitat de convertir l’antiga via de tren Roda de Berà-Reus en una via verda. Aquesta via es troba en desús des de fa anys des de La Pobla de Montornès fins a Reus. El tram que va de La Pobla fins de Roda de Berà ha desaparegut per la construcció d’un ramal del TGV.
Per a què?
Una via verda és un instrument que serveix per donar una utilitat ecològica, saludable i turística a les vies de tren que ja no s’utilitzen. Les despeses per condicionar el recorregut són minses ja que els terrenys es són propietat de l’Estat i estan aplanats. Cal treure les vies, arranjar el camí i senyalitzar la ruta. A partir d’aquí la comarca disposaria d’un espai per a caminar i anar amb bici únic al Camp de Tarragona. Actualment les set vies verdes que hi ha a Catalunya són Olot-Girona, Colònia Rosals-La Baells, Ripoll-Toralles, Vall Fosca, Pinell de Brai-Roquetes, Girona-St Feliu de Guíxols i Arnes-Pinell. Tal com demostren aquestes set experiències, i els més de 1500 km d’antigues vies de tren de l’Estat reconvertides en vies verdes, aquest projecte esdevé un atractiu turístic per qui pretén gaudir del temps de lleure, de l’esport, de l’entorn i d’un clima envejable.
Per on?
La via verda podria començar a l’antiga estació de La Pobla de Montornès. L’espai permet l’acondicionament d’un punt per aparcar cotxes, per a informar als visitants i fins i tot per a gaudir d’un servei de bar/restaurant/allotjament. Aquest punt està molt ben comunicat ja que per allí passa el GR-92 provinent de Bonastre, que passa per Tarragona i que arriba a Reus. Des de Roda de Berà, Creixell, Vespella i Torredembarra també s’hi pot arribar per diversos camins. Aquestes coincidències i els diversos punts d’intersecció de molts altres camins al llarg del recorregut permetran diversos circuits circulars. La via verda comença deixant al seu pas La Pobla i l’Ermita de Montornès. Arriba al terme d’Altafulla per la zona de la urbanització de Brises del Mar. Arriba a La Riera passant prop de Virgili. Travessa el seu terme i l’abandona ben a prop d’Ardenya. Arriba a El Catllar i abandona el Baix Gaià quan arriba a Perafort. La via s’avaba a Reus.
Una oportunitat per conèixer el patrimoni arquitectònic?
Sens dubte seria així. En primer lloc, cal tenir en compte tots els aspectes relacionats estrictament amb el tren: l’estació de tren de La Pobla, els 10 ponts de La Riera de Gaià, les garites per als treballadors, les antigues senyals prevenint la intersecció de la via de tren amb els camins, etc. L’estat d’abandó de la via pot condemnar per sempre moltes de les construccions associades que en realitat tenen una gran potencialitat. Al voltant de la via verda també podríem gaudir del patrimoni arquitectònic dels pobles per on passa, els marges, les casetes de pedra seca, les sínies, la ruta de castells del Baix Gaià, etc.
I el patrimoni natural?
Els indrets per on passa la via són, en la seva majoria, els paisatges naturals típics del camp de la costa mediterrània. Podrem gaudir dels camps de secà i d’algunes hortes. També del bosc de pi i algunes alzines. El sota bosc, amb les seves plantes aromàtiques. Cal destacar la rica fauna que encara es resisteix a l’afany urbanitzador dels darrers anys. Pel que fa als espais d’interès natural (muntanyans, punta de la Mora Cal destacar el pas del riu Gaià, la zona de l’embassament, la desembocadura i el tram de riu entre Vespella i Salomó.
Un reclam per al turisme?
El Baix Gaià ha de diversificar la seva economia. Actualment pateix una gran pressió urbanitzadora que pot convertir la comarca en una gran urbanització plena de segones residències. Econòmicament això pot suposar un fre laboral en un futur proper. La unió de tots els regidors de turisme del Baix Gaià en projectes comuns és un pas endavant per garantir una opció turística diferenciada. La creació d’una via verda com la proposada podria ser un revulsiu en aquest sentit. Cal tenir en compte les potencialitats de les tres cases rurals, l’alberg Altafulla, els hotels, hostals, càmpings, fondes, restaurants, guies, etc.
T’hi apuntes?
Aquí pots posar el teu granet de sorra per aconseguir aquesta fita. Recollim adhesions d’entitats i de ciutadans que vulguin donar suport a aquesta proposta. Envia el teu missatge i difon el contingut de la campanya. I les administracions podeu estudiar diferents possibilitats per tirar endavant aquesta proposta, fer el manteniment i la seva projecció: una mancomunitat d’Ajuntaments, diputació i Consell Comacal? Podeu promocionar la via, les activitats de lleure al seu voltant, fomentar activitats econòmiques i incorporar algunes infraestructures en desús com equipaments socials. El Ministeri de Medi Ambient en col·laboració amb RENFE, ADIF, comunitats autònomes, diputacions, ajuntaments i col·lectius promou el Programa Vies Verdes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada