17.2.06

ALTERNATIVA 185


Butlletí Setmanal de l´ALTERNATIVA BAIX GAIÀ

-Dijous 23: REUNIÓ DE LA COMISSIÓ D’URBANISME DE L’ABG. 20h
-Dimecres 22: ASSEMBLEA MENSUAL. 22h
-Diumenge 26: XII Calçotada! Països Catalans, endavant! Inscripcions a: jsmbaixgaia@hotmail.com

0) Dissabte 18 agafarem el tren de les 15h i algun minut per anar plegats a la manifestació. Ens veiem allí i a la permanent del matí!

1) www.alternativabaixgaia.blogspot.com/ www.altafullalternativa.org

4) Visites guiades pels Muntanyans que surten de cal Bofill a les 9 del matí cada primer diumenge de mes. Org. GEPEC amb el suport de la Regidoria de Medi Ambient. La propera: 5 de març “Geologia i meteorologia litorals. + info: litoral@gepec.org

5) El diumenge 12 es preveu fer una concentració al Pantà del Gaià. Desconeixem els detalls i les reivindicacions (segurament el cabal ecològic del riu). Si confirmem els motius, plantegem convocar una excursioneta de la Torre al pantà pel llit del riu per arribar allí a l’hora de la concentració.

6) S’han presentat a través del Som-hi les 9 rutes pels muntanyans i el roquer que la regidoria de medi ambient editarà properament. En aquesta iniciativa han pres part el consell de sostenibilitat, el gepec i la fundació territori i paisatge.

7) Què us sembla si refem la moció següent amb termes torrencs i la presentem a Torredembarra?

“Moció de l'Alternativa Baix Gaià - EPM (Altafulla)
Febrer 2006,
El municipi d’Altafulla en els darrers anys ha vist incrementar de forma progressiva el seu nombre d’habitants. La configuració de la nostra població com un lloc originàriament turístic, però que avui cada cop és una vila que atrau més a la gent per la seva qualitat de vida i la seva situació immillorable i propera a les grans ciutats de Tarragona o Reus, dins la franja costanera d’influència de la conurbació urbana de Barcelona, fa que la mobilitat ciutadana es dispari i dins d’aquesta mobilitat la demanda de transport públic és la més sol•licitada. En aquest cas, en referència als moviments per motius de feina, estudi o oci cap a Barcelona i la seva àrea metropolitana, la utilització del ferrocarril ha passat a ser una necessitat en el desenvolupament d’Altafulla i de la seva gent.

Darrerament s’han fet passes per intentar millorar l’entorn de l’estació amb un resultat, avui per avui, encara insatisfactori. L’estació (abaixador per la RENFE) estava inicialment concebuda per a uns altres moviments molt estacionals i poc nombrosos. Aquesta realitat ha variat profundament i cada dia centenars de altafullencs i altafullenques es desplacen en direcció a Barcelona, Tarragona, Reus i Tortosa. El panorama que es troben aquests usuaris és desolador:una estació amb el mobiliari trencat fruit d’actes vandàlics, sense pannell informatiu, amb una vigilància rutinària a càrrec de la policia local, desprotegida de les inclemències meteorològiques i sense cap aparell de comunicació telefònica ni de megafonia que alerti als viatgers de les cada cop més nombroses incidències i retards (algunes ocasionades per les obres del TGV). Moltes d’aquestes deficiències obliguen que una part dels passatgers d’Altafulla hagin de desplaçar-se cada dia a l’estació de Torredembarra, afegint també pel fet que 5 trens del servei regional direcció Tarragona i 9 direcció Barcelona no s’aturen a l’estació d’Altafulla-Tamarit. També cal tenir en consideració uns altres greuges pels usuaris altafullencs, el que alguns dels combois només porten tres unitats convertint el viatge en una tortura sense seient que a vegades és prolonga més d’una hora, que els horaris exclouen la gent que ha de ser molt aviat pel matí a la feina o a la gent que per diversos motius ha de tornar molt tard de Barcelona o Tarragona. També s’ha d’afegir el fet de que pel volum de moviment de gent es fa necessària una freqüència més sovint en l’aturada de trens per les dues direccions i finalment el greuge del fet que els usuaris d’Altafulla paguen el seu bitllet al mateix preu que si pugessin a l’estació de Tarragona. És per això que:

DEMANEM

1) Que RENFE restitueixi o arregli tot el mobiliari imprescindible per poder dignificar l’estació de ‘Altafulla-Tamarit’.

2) Sol•licitar a RENFE que s’aturin tots els trens regionals que passen per l’estació de ‘Altafulla-Tamarit’.

3) Demanar la instal•lació d’un servei de megafonia connectat des de l’estació de Torredembarra per poder comunicar del pas dels trens i alerti de les incidències del servei als usuaris que esperen a l’andana de l’estació d’Altafulla-Tamarit, així com també la instal•lació d’algun sistema de comunicació a l’abast dels usuaris que es troben a l’estació.

4) Demanar que una vegada estiguin resolts els problemes tècnics que ara ho impedeixen, s’apropi la freqüència dels trens regionals a la que tenen els trens de rodalies, amb una cadència màxima de 20 minuts a les hores punta i de 30 minuts en la resta d’hores.

5) Demanar un increment de la capacitat dels combois, passant de 3 a 6 en les hores de més utilització, per evitar que els usuaris hagin de fer grans distancies de manera incòmode.

6) Demanar que la tarifa que ara s’aplica per franges passi a ser per quilòmetres (d’un en un) evitant així la penalització que pateix la ciutadania d’Altafulla que paga el seu bitllet com si l’agafes a Tarragona.

7) Trobar una solució amb les administracions implicades per fer possible, tècnicament i econòmicament, la instal•lació de vídeo cameres de vigilància, connectades amb el servei de policia local d’Altafulla.

8) Fer arribar aquesta moció a la direcció territorial de RENFE, al Ministeri de Foment i al Govern de la Generalitat.

Fèlix Alonso Cantorné
Regidor G.M. Alternativa Baix Gaià-EPM

Altafulla, 20 de gener de 2006 “
8) “Rutes per descobrir el litoral
De vegades els indrets més propers a casa nostra són els més desconeguts. Aquest desconeixement comporta que no sapiguem apreciar suficientment les riqueses naturals que tenim i que, per tant, tampoc les sapiguem divulgar. Amb l’objectiu de pal•liar aquesta situació, la Regidoria de Medi Ambient està en procés d’edició en format paper de 9 itineraris naturals pel litoral de Torredembarra que, segons paraules del regidor Lluís Suñé, serviran per promoure la zona natural de la nostra vila, fer-ne difusió entre els veïns i els que ens visiten.

Els 9 itineraris que es proposen són els següents: Platja de l’Espai Natural dels Muntanyans / Estanys del Sol i de Clarà i dunes confrontants / L’estany del Saler i les dunes confrontants / Descobrir la fauna dels Muntanyans / Vegetació dels Muntanyans / Baix a Mar i Cal Bofill / Torrent de Gibert o de Salieta i el Pujol / El Roquer /Itinerari marí pel Roquer (es farà en versió plastificada per a poder ser utilitzada també pels submarinistes).

Els opuscles de cada itinerari contenen fotografies sobre l’indret, un plànol i la proposta del recorregut amb informació detallada sobre l’espai, una fitxa tècnica amb informació útil sobre el recorregut (temps de durada, com arribar-hi), un seguit de normes de comportament (en el cas dels espais preservats).

Inicialment, s’editaran 1.000 opuscles de butxaca en català i de cara a l’estiu se’n farà una reedició en més idiomes. En aquesta iniciativa hi ha pres part l’Àrea d’Ecologia Urbana de la Regidoria de Medi Ambient, el Consell Municipal de Sostenibilitat, el GEPEC i la Fundació Territori i Paisatge de Caixa Catalunya que ha aportat una subvenció de 2.900 € amb els quals es finançarà el 50% del cost d’edició inicial.” De torredembarra.org

9) Hem rebut dels companys de la cgt dos informes que ens aniran la mar de bé: INFORME SOBRE EL CONTENIDO DEL PROYECTO DE LEY FERROVIARIA DE CATALUÑA i ANTEPROYECTO DE LEY FERROVIARIA DE CATALUNYA i

SE INICIA UNA NUEVA PRIVATIZACIÓN
Tothom que els vulgui ens els pot demanar per correu.

ALTRES HERBES

1) Article recomanat “Bolis i propaganda” del suplement de llibres del periódico del 2-2-06. Molt divertit!
2) ¿Sabíeu que erc i companyia pretenen, a partir del setembre, pagar encara més diners (públics) a les escoles privades per tal de finançar el 100% de les hores lectives que ofereixen?
3) Un exemplar del llibre “Miquel Mestre Avinyó i el cooperativisme a Torredembarra” ha anat a parar a la biblioteca del casal català de l´Havana (Cuba).
4) Tingueu en compte que pel mes d’octubre s’està preparant el Gaià Folk. Hi podeu adherir activitats...
5) “Compromís oficial pel cabal ecològic del riu Gaià

La revisió del pla d'ordenació d'extraccions de determinats sectors dels aqüífers del Baix Francolí i del Bloc del Gaià, aprovada inicialment pel consell d'administració de l'ACA al desembre, és el primer document oficial en què es recull el compromís d'adoptar «les mesures adients per tal de garantir la circulació d'un cabal de manteniment adient al riu Gaià». Serà un pla de gestió específic que els tècnics de l'agència ja han començat a elaborar i que serà el primer que es farà a Catalunya junt amb el del riu Ter per garantir cabals ecològics. En aquest sentit, l'estudi realitzat demostra que ara per ara l'aqüífer subterrani proper a la desembocadura del Gaià és encara salat mentre que la recuperació de reserves al del Francolí els darrers anys ha permès reduir-ne la salinitat fins al punt que ja avui es pot considerar aigua de qualitat. «L'aqüífer ha de guanyar el mar», afirma el director de l'àrea d'ordenació del Domini Públic Hidràulic, Diego Moxó. Quan s'aconsegueix que entri més aigua de la que s'extreu en un aqüífer litoral, la reserva es renova i té prou força de sortida al mar perquè aquest no l'envaeixi i el salinitzi. Es preveu recarregar l'aqüífer de la zona al•luvial del Gaià amb aigua de depuradores, així com substituir l'ús industrial, agrícola i d'altres dels aqüífers del Francolí per aigües procedents de les depuradores de Reus, Tarragona i Vila-seca.” El Punt
6) Més de 560 entitats i moviments socials fan una última crida a la societat catalana perquè surti al carrer per dignitat i es manifesti el dia 18 a Barcelona sota el lema
“Som una nació i tenim el dret de decidir”